måndag 24 december 2012

God Jul husbyggare

Vet inte hur det är med er övriga som bygger hus, men någon riktig julstämning har jag nog inte haft förrän just idag. Det har liksom inte hunnits med i allt byggande. Visst har det bakats lite julgodis och lussekatter, snön har visat sig och julkalendern har det kikats på ett par gånger. Men ändå.. det är inte förrän idag det slår mig. Det är jul!

I år står vi för den gravade laxen, hovmästarsåsen, lite ägghalvor och leverpastej. Inte dumt med lite knytis! Släpper pressen lite grann på den som bjuder in till aftonens fest.

Som Hallänning är det bland annat laxen som är prio på mitt julbort, inte långt därefter kommer grönkålen.

Laxen gravade vi själva, se recept här. Jag har aldrig gjort detta förut  men eftersom min sambo hade fullt upp på bygget åtog jag mig denna hedersvärda uppgift. Hittade denna instruktionsvideo "så gör du gravad lax", vilket underlättade lite.



Inga kommentarer: