fredag 14 september 2012

Dag 38-46 Två omgångar med målning

Nu är vi typ klara med två strykningar färg. Varför jag säger typ, är att snickarna inte är klara med det yttre ännu. Dvs de har inte satt upp takfoten, knut-brädor och lite andra klädsel-brädor. Vi har grundmålat mycket av detta virke på marken, vilket känns skönt. Att måla takfot och taket till entré, altan och carport när det väl sitter uppe är kanske mindre roligt.

Vi ville egentligen hinna med tre strykningar med färg. Men min semester tog slut, min axel fick sig en omgång som fortfarande känns och September tågade in med fuktigt väder. Så vi fick nöja oss med tre strykningar på vindskenor och fönsterfoder. Nästa år får vi gå på själva husväggarna för att färdigställa operation målning!

Har tyvärr inga roliga bilder som visar hur fint det blev efter våra två strykningar, det får komma lite senare.

1 kommentar:

Villa Nystuga sa...

Härligt att ni hunnit så långt med målningen. Själv är jag snaaaart runt med första varvet täckfärg och visst känns det i axlar och handleder?!

Jag tycker inte att du ska vara besviken på att ni inte hinner stryka fasaden två gånger med täckfärg i år. Snarare tvärt om. Risk finns att brädorna torkar ytterligare och då spricker färgen i skarven mot lockbrädorna om man målat för tjockt lager.

/Cecilia